دلایل استفاده از SEO در وضعیت موجود امروز در سطح اینترنت بسیار آشکار و مشخص است. امّا بعضی از کارفرمایان صاحب سایت های مختلف و طراحان سایت، متاسفانه براین باور هستند که با طراحی یک سایت و بدون نیاز به SEO به راحتی کسب کار خود را ارتقاء می دهند. با این وجود من رضا بختیاری با ترجمه مقاله “Do you need an SEO?” از سری مقالات موجود در بخش developers google قصد داریم به صورت جامع و کامل در معرفی و بررسی دلایل استفاده از SEO به این اشخاص کمک کنم. در این مقاله هر موضوعی که در پیشرفت سایت موثر بوده و به وسیله ی فرآیند SEO قابل حل است را برای تسلط خود در قانع نمودن کارفرمایان آتی پروژه های و ارائه ی محتوای مناسب در دسترس قرار می دهم.

SEO چیست؟

کلمه SEO مخفف Search Engine Optimazition است. ( در مقاله اصلی به search engine optimizer اشاره شده است). از نظر خود گوگل SEO و بهره بردن از آن یک تصمیم پر ریسک است زیرا هم در پیشرفت سایت موثر بوده و به شناخته شدن سایت کمک می کند و هم در صورت استفاده نابه جا و نامناسب باعث افت ورودی سایت خواهد شد. پس قبل از استفاده از SEO باید به بررسی مزایا و معایب آن برای کسب و کار خود، و تصمیم گیری در استفاده از آن بپردازید.

وظایف متخصص SEO

در کل یک متخصص سئو و یا یک آژانس انجام دهند فرآیند سئو باید در زمینه های زیر به مشتریان خود کمک کند:

  • بررسی ساختار سایت و محتواهای سایت شما
  • بررسی و مدیریت سئو تکنیکال سایت شما مثل : هاست و سرور سایت، مدیریت Redirectها، مدیریت مشکلات و خطاهای سایت، شرایط استفاده از تکنولوژی JavaScript در سایت و ….
  • توسعه محتوا سایت در راستای پیشرفت آن
  • مدیریت تبلیغات و کمپین های سایت
  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research)
  • آموزش SEO ( به کارفرما برای در جریان کار قرار گرفتن، سایر افراد زیر مجموعه سایت متخصص یا غیر متخصص SEO) برای پیاده سازی صیحیح سایت
  • کسب دانش و مهارت دیجیتال ماکتینگ (یا تعامل صحیح بین خود و متخصص دیجیتال مارکتینگ سایت)

باید در نظر داشت که هر کدام از این وظایف یک متخصص سئو (در صورت اجرای درست و به موقع) بین 12 الی 4 ماه زمان می برد تا بهترین نتیجه خود را نشان دهد. پس اگر امکان صبر کردن به این مقدار برای کارفرما صاحب سایت و یا صاحب سایت (شخص حقیقی) مقدور نیست ورود به حوزه فرآیند SEO به هیچ وجه توصیه نمی شود.

وظایف متخصص SEO
وظایف متخصص SEO

آغاز فرآیند SEO

حال که شما در حال مطالعه این بخش از این مقاله هستید، به این معنا است که تا احتمالا حدودی SEO را شناخته اید، وظایف یک متخصص SEO را می دانید و برای نتیجه دادن SEO تا یکسال آینده، صبر و تحمل را نیز پذیرفته اید. این بخش برای ایجاد یک سایت از 0 تا 100 و یا ایجاد تغییرات مدنظر SEO در سایتی با سابقه قابل استفاده بوده و اجرای دقیق آن در پیشرفت سایت در هر دو حالت موثر است.

1. تعهد به اجرای دقیق و درست اصول SEO

برای پیشرفت SEO باید تمامی اصول مورد نظر پیاده شود. اصول مورد نظر، دقیقا در پیشرفت سئو موثر است و نبودش در رسیدن به موقع سایت به رتبه مدنظر و یا عدم پیشرفت سایت به صورت کلی موثر است. مثلا وجود یک تیم حداقلی برای انجام SEO لازم است و یا نوع محتوا ارائه شده در سایت بسیار مهم و حیاتی است، امّا در ابتدا سایت استفاده از CMS های عمومی مثل (WordPress) به جای هزینه کردن برای برنامه نویسی یک CMS اختصاص توصیه می شود، به عبارت دیگر استفاده از CMS اختصاصی در ابتدا کار اهمیت بالایی ندارد.

برای جمه بندی این بخش باید گفت که اگر هزینه (مالی و زمانی) برای برآورده کردن درخواست های متخصص SEO برای کارفریان و مالکان سایت ممکن نیست، بهتر است اصلا این افراد به سمت SEO نیایند زیرا رسیدن به زمان موعود و معین برای پیشرفت سایت برایشان خوشایند نبوده و نتیجه لازم را نخواهند دید.

2. یافتن پاسخ صحیح برای سوالات زیر

قبل از شروع SEO باید جواب سوالات زیر مشخص شود. این سوالات در ایجاد چشم انداز آینده سایت و برنامه ریزی صحیح برای رسیدن به آن موثر است:

  1. بررسی نمونه کارهای موفق و مشخص متخصص SEO (هر چه بیشتر باشد با وجود افزایش حقوق درخواستی توسط متخصص SEO، احتمال موفقیت بیشتر است، امّا افراد کم تجربه تر با دریافتی کمتر احتمال موفقیت را جابه جا می کنند. در کل باید دید سیاست سایت و مالکانش به چه صورت است)
  2. بررسی دانش متخصص SEO در زمینه دستورالعمل های Google Webmaster
  3. بررسی میزان منحصر به فرد بودن سایت در حوزه خود و بررسی میزان منحصر بودن محتوا سایت
  4. در نظر گرفتن مدت زمان ممکن برای رسیدن به جایگاه مدنظر
  5. استفاده از تجارب صنعتگران و متخصصان حرفه ای در همان حوزه سایت
  6. بررسی شرایط کاری حوزه مدنظر در کشور
  7. بررسی زمینه های ممکن برای ایجاد (یا عدم ایجاد) سایت بین المللی
  8. بررسی شرایط تکنیکال لازم برای پیشرفت سایت در حوزه تخصصی خود
  9. بررسی میزان اعتبار مجموعه و سایت در میان فعالان این حوزه
  10. این نکات باید توسط متخصص SEO قابل درک و پاسخ گویی باشد :
  • راه هایی منحصر به فرد کردن سایت در میان سایر رقبا
  • بررسی جایگاه، تحصیلات؛ شرایط و تمامی موارد مربوط به مشتریان هدف
  • نحوه کسب درآمد و ایجاد پلان درآمدی برای سایت
  • بررسی و مشخص کردن کانال های تبلیغاتی و حضور مستمر در آنها
  • بررسی رقبا و شرایط موجود برای هر کدام

3. دریافت مشاوره های ممکن برای تشخیص وضعیت اثرگذاری SEO

4. بررسی شرایط تکنیکال برای سایت

برای پیشرفت سایت باید از نظر تکنکیال تمامی پیش بینی ها و شرایط مورد نظر را در ذهن داشته باشید و به صورت دقیق به پیادسازی هر کدام بپردازید. در این راه در اکثر اوقات اجرای این فرآیند به متخصص SEO واگذار می گردد، امّا اگر لازم بود می توان شخصی مجزا را به اجرای این اصول گمارد، در این صورت باید تعامل لازم بین متخصص SEO و مسئول وضعیت تکنیکال سایت برقرار شود.

خطرات SEO

متخصصان SEO به صرف ترین خدمات را به کارفرمایان و سایت ها ارائه می دهند. این خدمات باعث می شود تا در حالی که هزینه های هنگفت تبلیغات روی دست سایت و مالکان آنها نمی ماند (در حالی به صورت کوتاه مدت تاثیرات خوبی داشته و با قطع شدن هزینه کرد، به نقطه قبلی باز می گردد)، با صرف زمان به جای پول، سایت را به رتبه های بالا در صفحات SERP می رسانند.

این در حالی است که افراد کمی در این حوزه با در پیش گرفتن راه تقلب در SEO یا همان (SEO کلاه سیاه) با رساندن سایت در دوره ای کوتاه به رتبه های بالا، سایت را به پرتگاه برده و باعث خطراتی برای سایت می شوند. همچنین باید گفت که خیلی از کارفرماها و صاحبان سایت با دیدن این رتبه ها خوشحال می شوند، امّا کاملا قابل پیش بینی است که با به روزرسانی الگوریتم ها و نحوه فعالیت ربات های گوگل، این ترفند های سیاه نیز مشخص شده و بعد از تشخیص سایت های استفاده کننده از آن از دور رقابت خارج می شوند.

در ادامه نکاتی را برای رفع خطرات SEO و شناسایی راحت تر آن برای کارفرمایان مطرح می کنیم.

  1. ایجاد دامنه های سایه (احتمالا منظور مقاله همان ساختن PBN است) برای ایجاد لینک های خارجی به سایت هدف به طوری که ربات گوگل فکر کند این لینک، یک لینک عادی و طبیعی از طرف یک مشتری و یا کاربر علاقه مند به سایت هدف است. در حالی که متخصص سئو ان را شخصا با نام ها و اطلاعات مستعار برای پیشرفت سایت هدف ایجاد کرده است. خوشبختانه اگر این ارتباط توسط گوگل کشف نشود هیچ مشکلی وجود ندارد، امّا در صورت تشخیص سریع تر از هر ترفند سیاه دیگر سایت را به پایین می کشد. از آنجایی که با پایین کشیده شدن سایت، ورودی و درامد کم شده و رسیدن مجدد به جایگاه قبلی بسیار سخت تر از دفعات اول است، پس استفاده از این روش به ضرر آن نمی ارزد.
  2. استفاده از مکرر از کلمات نامرتبط و یا ایجاد لینک های زیاد (مخفی و یا آشکار) به سایت های دیگر، انتقال ناخوشایند کاربر از طریق لینک ها به صفحات غیر مرتبط و … که به آن اصطلاحا درگاه یا (doorway) گویند، مهمترین خطر قرمز گوگل و رباتهایش است زیرا این اعمال علاوه بر لینک سازی خارجی و نامناسب در UX کار و تجربه کاربران تاثیر منفی داشته و از آنجایی این موضوع برای گوگل خیلی مهم است، باعث افت رتبه حتی پنالتی شدن سایت خواهد شد.
  3. موضوع لینک سازی در 2 مورد قبلی نیز مشخص بوده، امّا در این بخش ایجاد لینک های طرح دار ( لینک سازی برنامه ریزی شده) برای انتقال اعتبار و قدرت از سایت های دیگر به سایت هدف مورد نظر بوده که برخلاف دستورات و سیاست های گوگل بوده و برای سایت و رتبه های مضر است.
خطرات SEO
خطرات SEO

راه کارهای SEO ایمن

در این بخش به معرفی راهکارها و مسائلی مهم برای طی کردن فرآیند SEO به صورتی ایمن مطرح می کنیم. این راهکارها خیال مالکان و متخصصان SEO را از خطرات بالقوه SEO راحت می کند.

  1. افراد و یا مجموعه های با استفاده از اشخاص و یا ربات هایی برنامه ریزی شده به ارسال ایمیل های تبلیغاتی و یا کامنت هایی در زیر مطالب می کنند که باید از آنها دور بود. وجود این مدل از پیام ها بخصوص در کامنت های یک سایت (که اکثر دارای لینک های خروجی هستند) به انتقال اعتبار از سایت شما به سایت هدف کمک کرده و تا حدودی به ربات های گوگل نشان می دهد که سایت شما (در صورت وجود این چنین مواردی) یک سایت مخرب و نادرست است. برای رفع این موضوع باید تمامی موارد ذکر شده و لینک های خروجی احتمالی از سایت خود را مدیریت کنید.
  2. هیچ گاه در طی یک شب به رتبه های بالا گوگل نمی رسید (گوگل تبلیغات اینچنینی را نخورید)، حتی با پرداخت پول به خود گوگل، ضمنا رتبه های اول موجود نیز تضمین شده نبوده و قابل تغییر است. پس به اجرای فرآیند سئو به صورت عادی و معمولی بپردازید و هیچ ترفندی از روش های SEO کلاه سیاه را روی سایت اجرا نکرده و نپذیرید.
  3. اگر توضیحاتی غیر منطقی و غیرعقلانی از مجموعه ها و یا متخصصان SEO گرفتید، از آنها دوری کنید. این مدل مجموعه یا افراد یا با دریافت مبالغی به شما شرایطی غیرپایدار و عجیب را ارائه می دهند و یا از سایت ها شما برای اجرای اهدافی دیگر (بعضا تست ترفندهایی بهره می گیرند)
  4. از لینک و لینک سازی دوری کنید (البته در مطالب اصلی غیر از این موضوع نوشته می شد، عجیب بود!) این کارهای بیشتر برای افزایش اعتبار سایت در کوتاه مدت استفاده می شود که نباید از آن برای سایت خود استفاده کنید زیرا در صورت تشخیص امکان افت رتبه و پنالتی شدن است (از آنجایی که استفاده درست و صحیح از این موضوع بخشی از SEO کلاه خاکستری بوده و هنوز اعتبار دارد، پس این بخش نباید خیلی جدی گرفته شود.)

چرا SEO به صرفه تر است؟

این بخش خلاصه ای این مطلب و تجربیات شخصی خودم است) در کل با وجود خطرات، راه های پیشگیری و مزایا استفاده از سئو باید گفت که اجرای صحیح و و درست فرآیند SEO بسیار مهم و موثر بوده به طوری که برای شروع یک سایت (در حالی امکان هزینه کرد زیاد و سنگین وجود ندارد ) لازم باشد با صبر و تحمل در پیش گرفته شده و پله، پله از گوگل اعتبار دریافت کرد، SEO بسیار گزینه ای محبوب و خوب است.

این موضوع در حالی است که اگر فرآیند سئو عادی و معمولی طی شود برعکس روش های دیگر که صعود و سقوطی ناگهان با به روزرسانی الگوریتم ها گوگل خواهند داشت، هر تغییر در الگوریتم گوگل باعث پیشرفت سایت و کسب رتبه های برتی می شود. همچنین تمرکز روی مخاطب در SEO به جای کسب رتبه های برتر از گوگل، به صورت خودکار اعتبار گوگل را به سمت سایت روانه کرده و باعث پیشرفت آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *