نحوه عملکرد گوگل بسیار مهم است زیرا هر کارشناس سئو باید بداند که گوگل چگونه صفحات وب و اطلاعات آنها را می بیند. درک درست نحوه کار و عملکرد گوگل باعث می شود تا یک متخصص سئو دقیقا موارد و نکات مهم برای گوگل را در صفحات خود رعایت کند تا با ورود ربات گوگل به هر صفحه دقیقا اطلاعات و آیتم های مهم را برای این ربات بهینه کرده باشد و در پیدا کردن درست و درک دقیق آن به ربات google کمک کند.

این مطلب ترجمه شده متن How Google Search Works در بخش developers google است. این مقاله به صورت جامع به بررسی نحوه عملکرد گوگل از نظر Crawling و Indeing می پردازد که من رضا بختیاری در مقالات مشابه جداگانه به بررسی دقیقا هر کدام خواهم پرداخت. لازم به ذکر است که مقاله اصلی بررسی این دو موضوع مهم را به 2 بخش Short Version و Long Version تقسیم کرده است، امّا در مقاله فعلی مختصری راجع به این موضوع صحبت می شود و بررسی جامع تر به مقاله های اصلی سپرده خواهد شد.

اطلاعات مهم برای گوگل

بعد از ورود ربات دقیقا صفحه شما را Crawl کرده و براساس جنس مطالبی که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم، دقیقا متوجه بشود که موضوع صفحه شما چیست. در نظر داشته باشید که این مطالب در Crawling یا Indexing صفحه شما موثر بوده که نحوه تاثیر آن در هر بخش دقیقا بررسی می شود.

اطلاعات مهم برای گوگل

اطلاعات زیر و وجود آن در هر صفحه در نحوه عملکرد صحیح گوگل موثر است :

  1. اطلاعات صفحه وب
  2. اطلاعات فعالیت کاربران در سطح اینترنت
  3. اطلاعات موجود در Database

1. اطلاعات صفحه وب

هر آنچه که یک صفحه وب را تشکیل می دهد و باعث جذب کاربر به استقبال از این صفحه می شود در این بخش قرار می گیرد. مثل توالی درست تیترها، آدرس بهینه صفحه، استفاده از مطالب چندرسانه ای و….

2. اطلاعات فعالیت کاربران در سطح اینترنت

هر آنچه اطلاعات درباره یک سایت در فضای اینترنت (فضایی خارج از سایت) وجود داشته باشد، در این بخش به حساب می آید. مثل تعامل کاربر با حساب های مرتبط با سایت در شبکه های اجتماعی، لینک های اعتباردهی از سایتی به سایت فعلی، امتیاز دادن کاربر به سایت در فضاهایی مثل Google Map، تکمیل اطلاعات سایت (در صورت تجاری بودن) در فضاهایی مثل Google My Business و غیره

3. اطلاعات موجود در Database

به هر آنچه اطلاعات درباره سایت ما، در Database گوگل وجود دارد که از سایر منابع جمع شده (مثل رسیدن ربات گوگل به یک لینک از سایت A به سایت ما)، اطلاعات وجود درباره سایت ما و یا یکی از صفحات آن (این اطلاعات تقریبا از Crawl های قبل موجود است) و غیره، اطلاعات موجود در Database گویند.

آموزش سئو

موتور جستجو گوگل چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد گوگل به این صورت است که، ربات گوگل هر صفحه ای که به تازگی در دسترس قرار گرفته و یا صفحه ای که با اطلاعات موجود در database تطابق نداشته و احتمالا به روزرسانی شده باشد، با استفاده از Crawler بررسی کرده و آدرس صفحه را به عنوان یک صفحه ای که باید بازدید شود و مورد بررسی قرار گیرد، در database بررسی های خود قرار می دهد.

بعد از مراجعه ربات گوگل به database کارهای برنامه ریزی شده خود با مراجعه مجدد به هر آدرس اطلاعات آن را بررسی کرده که به این بررسی مجدد Discover گفته می شود. همین عمل Discover به تشخیص صفحه وب و تعیین موضوع، کلمه کلیدی مرتبط و … منجر می شود.

در گام بعدی اطلاعات جمع آوری شده توسط Discover یک صفحه وب به عنوان اطلاعات Indexing در database گوگل ذخیره شده تا بعد از درخواست جستجو توسط هر کاربر، براساس همین اطلاعات استخراج شده، صفحه وب مورد نظر به عنوان یک گزینه مرتبط با جستجو در صفحه جستجو یا SERP نشان داده شود.

در مقالات تخصصی بررسی Crawling ، بررسی Discover و بررسی Indexing به صورت دقیق جزئیات مرتبط با هر کدام را بررسی می کنیم، امّا در همین حد که مختصرا راجع به نحوه عملکرد گوگل آشنا شده باشید بررسی این وارد کفایت می کند.

نحوه رتبه بندی گوگل

بعد از انجام فرآیندهای قبل یعنی Index شدن یک صفحه وب توسط ربات گوگل و اطلاعات آن صفحه در صفحه SERP به عنوان یک گزینه معقول براساس جستجو، میزان جذب کاربر توسط اطلاعات صفحه مثل نوع نوشتن عنوان متا Meta Title و توضیحات متا Meta Description را می توان مهمترین دلیل جذب کاربر عنوان کرد. گوگل نیز بر همین اساس و میزان روئیت لینک صفحه در SERP یا Impression و میزان جذب کلیک یا همان Click توسط کاربر به صفحه مورد نظر رتبه می دهد.

موتور جستجو گوگل چگونه کار می کند؟

در این رتبه بندی میزان اعتبار دامنه سایت، میزان دریافت اعتبار از سایر سایت ها و… نیز موثر است که در مقالات جداگانه ترجمه شده و در دسترس قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *